Zaštita podataka na digitalnom tržištu 

Upravljanje osobnim podacima i privatnošću – zaštita osobnih podataka i privatnosti na digitalnom tržištu; razumijevanje načina razmjene osobnih podataka na temelju kojih se može utvrditi identitet osobe, a da potrošač pritom sebe i druge štiti od rizika; digitalni servisi nude „Politiku privatnosti“ radi informiranja korisnika kako se upotrebljavaju podaci; postupanje korisnika u skladu s tim znanjem .

Primjeri znanja :

  • svijest o tome da svaki put kad boravi na internetu, potrošač dijeli informacije i podatke o sebi, svojim kupovnim preferencijama i ponašanju u vezi s pretraživačima, društvenim medijima i/ili stranicama koje posjećuje
  • svijest da nije lako obrisati osobne podatke ili informacije nakon što se podijele ili ih pak prebaciti drugom pružatelju usluga
  • razumijevanje da odabir opcije „Prihvaćam“ u okviru „Politike privatnosti“ može značiti da potrošač pristaje da se njegovi osobni podaci prodaju trećoj strani
  • poznavanje mjera koje treba poduzeti kako bi se zaštitilo osobne podatke i privatnost i upravljalo njima  te izbjegle prevare
  • razumijevanje da se o ponašanju i kupovnim preferencijama donose pretpostavke na temelju automatske obrade podataka (profiliranje)
  • svijest o tome kome se obratiti i gdje ako postoji zabrinutost u pogledu upotrebe osobnih podataka – svijest o tome da se osobni podaci prikupljaju, obrađuju i pohranjuju i izvan EU-a te da se u nekim slučajevima primjenjuju pravila o zaštiti podataka
  • sposobnost utvrđivanja kako treće strane upotrebljavaju osobne podatke
  • svijest o tome da treće strane mogu prodati i upotrebljavati osobne podatke u svrhu ciljanog marketinga
  • znanje da se na digitalnom tržištu neka roba i usluge mogu steći „besplatno“ u zamjenu za osobne podatke potrošača te svijest o posljedicama takvih razmjena .

Zaštita zdravlja i sigurnosti

  • razumijevanje i izbjegavanje rizika za fizičko i psihološko zdravlje te sigurnost povezanih s informacijama, robom i uslugama na digitalnom tržištu.
  • razumijevanje da aspekti ponašanja u vezi s kupnjom na internetu mogu uzrokovati ovisnost
  • znanje da se pri kupnji proizvoda na internetu, posebno na stranicama ili aplikacijama e-trgovine koje se nalaze izvan EU/EEA, preporučuje dvostruka provjera zadovoljava li proizvod sigurnosne standarde EU-a te je li zabranjen u EU-u  
  • znanje da zdravstveni savjeti na internetu mogu biti nepouzdani ili ih mogu sponzorirati proizvođači/prodavači medicinskih i paramedicinskih proizvoda
  • znanje da se pri kupnji medicinskih proizvoda na internetu logotipom EU-a za internetsku prodaju lijekova ukazuje na to da stranica ili aplikacija posluje zakonito i ne prodaje krivotvorene ili ilegalne proizvode – znanje da rabljeni proizvodi kupljeni, unajmljeni ili posuđeni od drugih potrošača na internetu ne podliježu pravilima o sigurnosti proizvoda  .

Razmjena informacija s drugim potrošačima na digitalnom tržištu

  • razmjena recenzija, znanja, savjeta i iskustava na digitalnom tržištu;
  • poznavanje  web-mjesta koja korisnicima pružaju savjete o proizvodima i uslugama i razumijevanje da ne moraju sva biti jednako pouzdana;
  • razumijevanje da se informacije mogu podijeliti anonimno ili putem profila ;
  • znanje pronalaska stranica, zajednica i skupina na društvenim mrežama gdje potrošači pomažu jedni drugima riješiti probleme s proizvodima i uslugama .

Izvor: The Digital Competence Framework for Consumers
Pripremila: Tanja Popović Filipović

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information