Prava potrošača na digitalnom tržištu

Prava potrošača na digitalnom tržištu 

  • poznavanje vlastitih prava i odgovornosti kao digitalnog potrošača – ostvarivanje svojih prava nakon kupnje i znanje rješavanja problema i sporova
  • mnoga temeljna pravila i prava u pogledu zaštite potrošača slična su u svim državama EU-a, ali se mogu (vrlo) razlikovati drugdje 
  • poznavanje posebnih prava potrošača koja se primjenjuju samo na kupnje na internetu  – poznavanje načina pronalaska  pomoći u rješavanju sporova i poteškoća nastalih nakon kupnje – svijest o pravu na zaborav
  • svijest o pravu na odustajanje od kupnje na internetu za većinu proizvoda u roku od 14 dana od dostave i pravu na naknadu bez obrazloženja – poznavanje glavnih izuzetaka od prava na odustajanje od kupnje (hrana, proizvodi posebno dizajnirani za kupca, CD-i, DVD-i i softver nakon otvaranja pakiranja, higijenski i zdravstveni proizvodi nakon otvaranja pakiranja, proizvodi povezani s putovanjem kao što su hoteli i karte)
  • prepoznavanje važnosti prihvaćanja standardnih uvjeta u vezi s digitalnim kupnjama i transakcijama na digitalnim tržištima i platformama i moguće posljedice toga  
  • svijest o dostupnim modalitetima izvansudske nagodbe (internetsko rješavanje sporova) u slučaju poteškoća s transakcijom na internetu;
  • svijest o dostupnosti različitih oblika naknade :
  • svijest o mogućnosti otkazivanja kupnje proizvoda na internetu ako se ti proizvodi ne dostave u roku od 30 dana od datuma kupnje ako je bila nužna pravodobna dostava proizvoda ili ako nije poštovan razuman dodatni rok za kašnjenje;
  • svijest o primjeni određenih prava i odgovornosti pri kupnji na internetu koji nisu isti kao pri kupnji od privatnih osoba – razumijevanje da se može uložiti pritužba nadležnim tijelima radi rješavanja spora s trgovcem
  • pronalaženje neovisnih savjeta o pravima digitalnih potrošača i mogućnostima naknade
  • sposobnost slanja obrazaca za otkazivanje kupnje na internetu ili pisanja poruke e-pošte radi otkazivanja kupnje
  • upotreba različitih sredstava za ostvarivanje prava nakon kupnje na internetu, uključujući i internetska i neinternetska sredstva
  • ostvarivanje prava potrošača u praktičnim situacijama  – pronalazak informacija i/ili digitalnih platformi za pravni lijek i prava potrošača  – provjera isporučene robe kupljene na internetu prije potpisivanja računa 
  • motiviranost u ostvarivanju prava potrošača i, prema potrebi, podnošenju pritužbi 
  • odlučnost pri obraćanju službi za usluge nakon kupnje ako kupnja na internetu nije po želji potrošača

Izvor: The Digital Competence Framework for Consumers
Pripremila: Tanja Popović Filipović

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information