Primjedbe na prijedloge Općih uvjeta za isporuku toplinske energije

14. 01. 29
posted by: Super User
Hitovi: 2978

Opći uvjeti isporuke toplinske energije kao i Zakon o tržištu toplinske energije ne uređuju sektor toplinarstva u RH na realno primjenljiv način. Umjesto da se u skladu s ostalim zakonskim propisima RH (prvenstveno Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o obveznim odnosima) definiraju prava i obaveze proizvođača i distributera toplinske energije s jedne strane, te krajnjih kupaca toplinske energije s druge strane, nepotrebno se uvode novi pojmovi tipa opskrbljivač i kupac. Takav pristup je očito preuzet iz Zakona o tržištu električne energije i Zakona o tržištu plina, no u toplinskim sustavima nisu, niti će u budućnosti biti, zadovoljene osnovne pretpostavke razvoja tržišta, a to je prije svega dovoljan broj različitih proizvođača toplinske energije koji suzbijaju monopolističku poziciju jedne toplinarske tvrtke i stvaraju međusobnu konkurenciju. Za razliku od električne energije i plina, koji se mogu proizvesti na geografsko širokom području, od Rusije, Njemačke, Francuske i drugdje, te prenijeti do potrošača (kupaca) u RH, u centralnim toplinskim sustavima ne može se očekivati veći broj (teško i dva) proizvođača toplinske energije koji bi se nadmetali na tržišnim principima. Centralni toplinski sustavi kao najveći toplinski sustavi geografski su smješteni na relativno malom području pa se stoga ne može očekivati kako će na tako malom području biti izgrađena nova postrojenja za proizvodnju toplinske energije u većem broju koji bi jamčio konkurenciju i njihovo međusobno nadmetanje na tržišnim principima. S druge strane, u sustavu gdje je samo jedan proizvođač toplinske energije tržišne se aktivnosti ne mogu razviti niti sa strane opskrbljivača, odnosno kupca.

Iz tog će razloga sektor toplinarstva i dalje biti jedna vrsta prirodnog monopola. Stoga je zakonske propise iz tog sektora trebalo usmjeriti ka rješavanju realnih problema (visoki troškovi proizvođača radi neracionalnog poslovanja, odgovornost vlasnika toplana u upravljanju istima, loša stanja distribucijskih mreža, pravno nedefinirani odnosi s krajnjim kupcima, način obračuna potrošnje toplinske energije i drugo), a ne prema teoretskim i na žalost pogrešnim pretpostavkama tržišnih principa iz ostalih energetskih sektora.

U stvarnom životu ista pravna osoba biti će i proizvođač i distributer i opskrbljivač i kupac toplinske energije. To znači da će se nepotrebno uvesti minimalno dva nova pojma (opskrbljivač i kupac) te dodatno zakomplicirati međusobni odnosi u sektoru toplinarstva, te stvoriti nove pravne nesigurnosti koje će otežavati poslovanje toplinarskih tvrtki ali i krajnjih kupaca koji koriste njihovu uslugu.

Opći uvjeti tretiraju predstavnika suvlasnika kao zaposlenika energetskog subjekta, što je protivno Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima. Predstavnik je dragovoljni volonter i ne mogu mu se nametati obaveze, a posebno ne obaveze koje povlače materijalnu i krivičnu odgovornost pred Zakonom). Predstavnik suvlasnika čak nije ni temeljnim zakonom definiran kao pojam i neprihvatljivo je da se Opći uvjeti za isporuku TE oslanjaju na njega i daju mu zadaće i ovlasti. Ako mu daju, onda mu se mora definirati i naknada !

Iz tog razloga treba hitno mijenjati kompletnu zakonsku legislativu iz sektora toplinarstva, a podzakonske propise uskladiti s tim.

 

Prijedlozi i primjedbe (pdf)

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information