RAZVOJNA ORGANIZACIJA ZAŠTITE POTROŠAČA - jedini savez udruga za zaštitu potrošača u Republici Hrvatskoj

Potrošači ne mogu biti predmetom koncesije !

Prije tri godine bilo je vrlo aktualno mora li potrošač plaćati uslugu odvoza smeća, ako je ne konzumira tj. smeće mu se ne odvozi. To je slučaj u „turističkom naselju“ Zvečaj gdje odvoz smeća naplaćuje sadašnja „Čistoća“ d.o.o. iz Duga Rese i u općini Žakanje gdje je po odluci lokalne samouprave kontejter za smeće postavljen na jednom mjestu i svi građani moraju donositi otpad u taj kontejner, a naplata „odvoza“ smeća se vrši prema broju članova kućanstva. Zaprimili smo brojne pritužbe potrošača, na koje smo i reagirali pismenim upozorenjima trgovačkim društvima koje provode monopolističku diktaturu, slali smo prijave tadašnjem Državnom inspektoratu, koji je doduše davao samo upozoravajuća mišljenja. No bahatost i samovolja u naplaćivanju neučinjenih usluga i monopolistička prisila (koja je zabranjena Ustavom RH čl.49), te glad za novcem povela je lokalne političare i njihova trgovačka društva, da počnu potrošače davali u koncesiju, što je zbog sporosti nadzornih tijela rezultiralo porobljavanjem potrošača

Iako smo mi stalno na svim razinama upozoravali da je takva praksa nepoštena i agresivna, te da je zabranjena Zakonom o zaštiti potrošača, takvom ponašanju je pogodovalo to što se potrošači još uvijek boje zamjeriti općini/gradu. Posebno, čim bi se spomenuo sud ili ovrha, većina potrošača bi u strahu platila i ono što nikada nisu konzumirali. Rijetki su potrošači koji su prihvatili naš savjet i krenuli u pravnu bitku za ostvarivanje svojih potrošačkim prava. Mi kao udruga ne možemo zastupati pojedinačno potrošače i u njihovo ime pokretati sudske sporove, ali možemo i imamo zakonsku obvezu savjetovati potrošače i upozoravati na kršenje prava potrošača.

Koliko god borba za pravdu bila komplicirana dva potrošača su odlučila prihvatiti naš savjet i pokrenuli su sporove kod Suda časti HGK i redovnih sudova. Jedan je vezan za bivše „Komunalno Duga Resa“ d.o.o. gdje se naplaćuje odvoz smeća „vikendašima“ na Mrežnici u Zvečaju skuplje nego domicilnim građanima, a smeće se ne odvozi, te drugi koji je u Žakanju, gdje se naplaćuje „korištenje“ kontejnera postavljenog na jednom mjestu, a potrošači bi i s udaljenosti od više od kilometra trebali donositi smeće u taj kontejner.

Poslali smo i upozorbe s pojašnjenjima u oba narečena koncesionara, ali smo dobili bahate odgovore kako oni „rade po zakonu“. Slučaj u Zvečaju je još u fazi pravosudnog rješavanja spora, a slučaj u Žakanju je riješen gdje je gospođa Ana Petrušić, koja nas je zatražila pomoć, dobila sudski spor i na Sudu časti HGK, kojim je „Komunalno Ozalj“ d.o.o. dobilo „Javnu opomenu“ i po žalbi na Županijskom sudu, koji je ukinuo postupak ovrhe prema gospođi Petrušić i naložio „Komunalnom Ozalj“ d.o.o. da plati sve troškove sudskog postupka.

Grad Ozalj i Općina Žakanje kao vlasnici trgovačkog društva „Komunalno Ozalj“ d.o.o. se još nisu očitovali, a mi javno pitamo, hoće li netko snositi odgovornost bar moralnu, ako ne političku i materijalnu za sustavnu „pljačku“ potrošača koja se provodi i dalje, jer gospođa Petrušić je riješila slučaj za sebe, ali nije i ne može za druge potrošače, pa je sukladno Zakonu potrebno da svaki potrošač ponaosob podnese prijavu i/ili tužbu za svoj slučaj.

Bez obzira što su neki hrvatski zakoni, posebno u javnim uslugama, pisani na način da daju pravo i obvezu lokalnoj samoupravi da sama odlučuje o uslugama na svom području, to ne znači da iste mogu provoditi monopolističku samovolju, a potrošače pretvoriti u bankomate iz kojih bez ograničenja prelijevaju sredstva u svoje lokalne proračune pod krinkom „boljitka“.

Naše temeljne tvrdnje i savjeti potrošačima su:

  1. Nitko potrošaču ne može uzeti pravo na samostalan, bez ikakvog pritiska, izbor roba i usluga koju mu daje Povelja UN-a, Deklaracije EU i pozitivni hrvatski zakoni.
  2. Svaki potrošač mora platiti samo učinjenu ugovornu uslugu. Ako nema ugovora o bilo kojoj usluzi, pa tako i javnoj, potrošač se može pozvati na članak 54. Zakona o zaštiti potrošača, da je ta nametnuta roba ili usluga promidžbeni dar trgovca.

Pozivamo sve potrošače da ne dozvoljavaju da se krše njihova potrošačka prava. Pri tome nemojmo očekivati da će nam netko iz Bruxelessa ili Zagreba doći riješiti probleme u lokalnoj samoupravi. 

Lokalna samouprava je dana nama potrošačima na upravljanje, koje provodimo posrednim i neposrednim odlučivanjem. Nije ovlast upravljanja dana gradonačelnicima i načelnicima općina ili gradskim i općinskim vijećima, oni su samo servis potrošača.

Predsjednik ROZP
Željko Tomašić. mag.ing.aedif

Related Articles

Donatori

Free Joomla! templates by Engine Templates