Regionalna organizacija zaštite potrošača upozorava na manipulacije o potrošačkim pravima. Po izjavi predsjednika ROZP u dnevniku Nove TV 13. prosinca 2015, drugi dan je središnji Dnevnik HRT prikazao opširan prilog o Pravilniku o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja i pogodnostima koje će imati potrošači.
Glede istinitog informiranja javnosti tj. potrošača moramo ukazati da Ministar gospodarstva već mjesec dana kasni sa donošenjem Pravilnika o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja i da u tom vremenu trgovci mogu organizirati sezonsko sniženje kako god to njima odgovara.
Naime člankom 20. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača je određeno da članak 21. koji definira Sezonsko sniženje stupa na snagu 01. studenog 2015. godine. Istim Zakonom (NN 110/15) je određeno da je Ministar nadležan za poslove zaštite potrošača obvezan donijeti Pravilnik iz u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Zakon je objavljen u Narodnim novima 13.10.2015. tj. stupio je na snago nakon 8 dana, znači 21. listopada 2015. godine. Svaka računica pokazuje rezultat da je 30 dana od tog datuma 21. studeni 2015.
Cijela Glava II Zakona o zaštiti potrošača uređuje „Posebne oblike prodaje“, što potrošačima savršeno ništa ne znači. Potrošačima je u interesu kupiti što jeftinije, što kvalitetniji proizvod, a je li taj proizvod na Akcijskoj prodaji, Rasprodaji, Sezonskom sniženju, Proizvodu s greškom ili Proizvodu kojem istječe rok uporabe, uopće nije bitno.
Poanta rasprodaja tj. posebnih oblika prodaje je da ti proizvodi moraju biti jeftiniji, nego u redovnoj prodaji, što ZoZP potpuno zanemaruje definirati. Kod posebnog oblika prodaje mora biti navedena cijena prije sniženja i trenutna cijena. No Zakon ne definira koji je to vremenski period „prije sniženja“. Pa je već skoro pravilo da trgovci u kolovozu ili rujnu podižu cijene po svom nahođenju, da bi tu cijenu snižavali u posebnim oblicima prodaje. Malo koji potrošač uočava da je cijena prije poskupljenja u rujnu, jednaka cijeni posebnog oblika prodaje, što znači da nema jeftinijeg proizvoda, već je samo, kao rezultat tog posebnog oblika prodaje ustvari skuplji proizvode u otprilike mjeseca dana prije „velikih sniženja“.
Da iz resornog ministarstva umjesto da daju izjave kako je to jako dobro za potrošače, samo da moraju biti informirati, poštuju zakon kojeg su oni predlagač, te da daju zadaće svom inspektoratu da spriječe navedene manipulacije, moglo bi se početi vjerovati da štite potrošače.
Ako resorno ministarstvo za zaštitu potrošača ne poštuje Zakon o zaštitu potrošača, postavljamo pitanje, odakle im pravo zahtijevati od potrošača da poštuju taj isti zakon?
Ž.T.