„Pravda za potrošače odmah!“ je tema Svjetskog dana prava potrošača 2013. godine. Organizacija Consumers International (CI) nas je pozvala kao svoje članove i pristalice da iskoristimo ovu priliku i razotkrijemo stvarnu štetu koju smo pretrpjeli zbog slabe ili nepostojeće zaštitom potrošača u Hrvatskoj, te da se uključimo u ovu svjetsku akciju.
Bilo da se radi o manjkavim proizvodima koji dovode do ozljeda, pružateljima komunalnih usluga koji ignoriraju pritužbe ili neodgovornim posudbama banaka, razina zaštite potrošača mora se ultimativno podići na višu razinu i to je jedino rješenje.
Hrvatska kao država tranzicijskog gospodarstva i zemlja u razvoju može profitirati poboljšanjima u zaštiti potrošača – Svjetski dan prava potrošača 2013. služit će tome da se pažnju usmjerimo na područja koja hitno trebaju poboljšanje. Čekanja više ne smije biti, pravda za potrošače mora biti odmah i djelovati preventivno, jer birokratskim i pravosudnom zavrzlamama potrošači su osjetno oštećeni u ostvarivanju svojih prava, troškovi ostvarivanja prava se umnožavaju, a gospodarska kriza produbljuje!
Osporavanje i kršenje potrošačkih prava i administrativna diktatura koja je zadnjih godina praznila zadnje zalihe sa računa potrošača potrošača, a džepovi potrošača su bili kasice prasice za pokrivanje manjkova promašenih odluka i investicija političara, dovela je do gospodarskog kraha države i enormne nezaposlenosti, jer su se vladajući oglušili na vapaje potrošača, uživajući u svojoj samodopadnosti. Kada potrošači više nisu mogli plaćati račune, Zakonom o ovrhama „kvartovski bilježnici“ su dobili ovlast manipuliranja sa bankovnim računima potrošača, te pokretnom i nepokretnom imovinom. Epilog svega je da kada su potrošaču oteli sve pa i najnužnije stvari za život, na scenu stupa državni aparat šaljući specijalne postrojbe da potrošač izbace kao beskućnika na ulicu.
Zato je ova tema odabrana kako bi se poklapala s novostima u Smjernicama Ujedinjenih Naroda za zaštitu potrošača. CI će surađivati sa svojim članovima u davanju prijedloga kako bi Smjernice bolje rješavale probleme današnjih potrošača. Netransparentnim financiranjem sustava zaštite potrošača Hrvatska je svela zaštitu potrošača na razinu „kućnih savjeta“ , te se Pokret za zaštitu potrošača sustavno uništava, a aktiviste proglašava „neprijateljima sustava“, te se protiv njih koriste metode zastrašivanja, izmišljenih sudskih prijava i pokušaja diskriminacije znanja, a da se pri tome krše hrvatski pozitivni zakoni, koristeći pri toj raboti čak i državne agencije.
Smjernice, koje su donesene 1985., a posljednji put dopunjene 1999., međunarodno su polazište za pokret prava potrošača i CI će poticati nove odredbe o pitanjima kao što su financijske usluge, energija i zastupanje potrošača.
Najavljujući Svjetski dan prava potrošača 2013., generalna direktorica CI-a, Helen McCallum rekla je:
„Dobra zaštita potrošača nije samo u zakonodavstvu, ona može postići pravdu, stvoriti poštenije društvo i čak spašavati živote.
Odluka da se UN-ove smjernice dopune daje nam prvu priliku u posljednjih desetak godina da podignemo standarde zaštite potrošača u svijetu. Sigurna sam da će se svi članovi i pristalice CI-a htjeti ujediniti s ciljem da ovo pretvore u jedan od najvećih Svjetskih dana prava potrošača ikad.“
Poboljšanje zaštite potrošača
Osiguranje UN-ovih smjernica bila je velika pobjeda za globalni pokret za prava potrošača. No napredak tehnologije i promjenjiva poslovna praksa stvorili su mnogo novih izazova koji nisu vrijedili kad su smjernice prvi put skicirane. Internet je, primjerice, bio još godinama udaljen. Izazov je ažurirati UN-ove smjernice i učiniti ih relevantnima za današnje potrošače. Proces revidiranja smjernica bit će završen u srpnju 2014.
Globalni dan potrošačke aktivnosti
Svjetski dan prava potrošača pokrenut je 1983. kako bi promicao osnovna prava potrošača svugdje. Svake godine 15. ožujka globalni potrošački pokret ujedinjuje se oko zajedničke teme kako bi iznjedrio uzbudljiv niz kampanjskih aktivnosti.
Svjetski dan prava potrošača 2013. bit će važna prilika za organizacije za zaštitu potrošača da privuku svjetsku pažnju na važnu ulogu koju zaštita potrošača ima u stvaranju sigurnijih i poštenijih društava te na to koliko je važno da potrošači 21. stoljeća dobiju zaštitu 21. stoljeća.
Pravda za potrošače i njihova zaštita prioritetni je program CI-a kao dio strategije za 2015. g. „Vaša prava, naša misija“.
„ROZP“ – regionalna organizacija zaštite potrošača u potpunosti prihvaća kao obavezu narečenu strategiju!
Željko Tomašić, mag.ing.aedif