RAZVOJNA ORGANIZACIJA ZAŠTITE POTROŠAČA - jedini savez udruga za zaštitu potrošača u Republici Hrvatskoj

Svjetski dan prava potrošača 2014

U sklopu zaštite prava potrošača na tržište treba uvesti i etičnost. Mnogo nas se na tržištu pojavljujemo u više uloga: s jedne strane smo potrošači, s druge strane smo proizvođači proizvoda i davatelji usluga. Upravo zato neki su spremni raditi kompromise, koji ne prihvaćaju etiku koja bi trebala voditi odnose na tržištu i nema ni jedne osobe koja nije konzument usluge, roba, rada i djelovanja, pa ipak, rijetko je koja politika kao politika zaštite prava potrošača tako podvojena između cilja općeg dobra i sigurnosti i profita; između razumijevanja i nerazumijevanja - kazao je 'prvi potrošač u Hrvata', predsjednik Ivo Josipović na Prvoj zajedničkoj svečanoj sjednici subjekata zaštite potrošača Republike Hrvatske, održanoj danas u Karlovcu povodom obilježavanja Svjetskog dana prava potrošača 15. ožujka. 

 Željko Tomašić, predsjednik Regionalne organizacije zaštite potrošača koja djeluje u pet zapadnih županija, kazao je u ime organizatora ovog skupa da je i logično da se on održao u Karlovcu, koji je još 80-ih godina bio predvodnik aktivnosti zaštite potrošača, što je tada kulminiralo izdavanjem vrlo upotrebljivog informativnog vodiča Obaviješten ne luta.
- S obzirom na takvu tradiciju ne čudi ni što su ovih dana potrošačice osnovale Slunjčicu, klub potrošačica ROZP-a, koji je prva udruga potošačica u regiji, a koliko mi je poznato, i u Europskoj uniji. Međutim, dok naši novčanici služe kao bankomati trgovačkom i političkom lobiju, naš glas ne čuje se dovoljno daleko i jasno. Misija organizacije ROZP je kako osigurati da se naša prava kao potrošača ne mogu nikada ignorirati, kazao je Tomašić, pročitavš i i pismo potpore koje je skupu uputio, uz ispriku za izostanak, europski povjerenik za zaštitu prava potrošača Neven Mimica. 

Ilija Rkman, predsjednik udruge Potrošač, u podatku o 383 tisuća nezaposlenih i 300 tisuća blokiranih računa građana vidi dovoljan poticaj za sva tijela u RH da se aktiviraju u rješavanju tog pitanja, a kao pozitivan pomak vidi remont Ovršnog zakona koji bi trebao rezultirati skorim donošenjem Zakona o osobnom stečaju. Uzme li s u obzir i 26. mjesto zadovoljstva hrvatskih potrošača na ljestvici unutar EU-a, a što je uz neimaštinu posljedica i dosljednog i sveobuhvatnog kršenja prava potrošača, za Rkmana je to dodatni motiv za jačanje potrošačkog pokreta, educiranju aktivnog potrošača za udruženu borbu za uspostavu poštenih odnosa na tržištu, a time i aktivnog doprinosa razvoju hrvatskoga gospodarstva.
- Biti potrošač znači da ste najprije ljudsko biće apsolutne vrijednosti, vi niste slabija strana na tržištu. Potrošač je subjekt tržišta i regulator razvoja nacionalnoga gospodarstva. Hrvatski potrošači, udruge potrošača, nositelji zaštite potrošača i sustav zaštite potrošača, dajte nam slobodu djelovanja, jer nudimo odgovore na izazove nacionalne i globalne recesije i krize. Evo, i predsjednik EU Komisije Barroso je rekao krenulo je, i hrvatsko gospodarstvo zabilježilo je lagani rast, a udio u tome imaju i hrvatski potrošači. Te su naše napore zapazili i u Srbiji i BiH, gdje su nakon mojeg intervjuka poručili da su Hrvatska i Zagreb, a tako i Karlovac kao kolijevka zaštite potrošača, referentne točke, te da će oni sve što mi dobro postignemo, preslikati i u svoje sredine

Osvrnuvši se i na sve prisutniju prezaduženost građana, Josipović ju je, između ostalih subjektivnih i objektivnih faktora koji su do nje doveli, povezao i sa stanjem i odnosima na bankarskom tržištu, te posebno upitnom transparentnošću ugovora kod kreditnih aranžmana, a što u velikoj mjeri vrijedi i kad su u pitanju ugovori s telekomunikacijskim operaterima, a o ilegalnom bankarstvu temeljenom na lihvarstvu da se i ne govori. Nove tehnologije poput internetske trgovine, upozorio je Josipović, koliko god s jedne strane nude nove prilike potrošačima, toliko daju i prilike kriminalcima, što otvara potrebu kvalificirane zaštite, ali i edukacije potrošača na novoj razini.
U tom smislu, predsjednik se posebno zahvalio na agilnom i učinkovitom radu brojnih nevladinih organizacija koje su u godinu dana postigla očit napredak u jačanju zaštite prava potrošača, što se odnosi i na izmjene zakona o stečaju, mogućnosti proglašenja osobnog stečaja i mnogih drugih mjera. U slučaju ROZP-a to se odnosi i na aktivnu borbu protiv monopola u toplinarstvu i aktivnom sudjelovanju ROZP-a i udruge „Potrošač“ u kreiranju izmjena i dopuna Zakona o tržištu toplinske energije. Važnost te borbe dobiva na težini s obzirom na činjenicu da se sve veći broj građana doslovce bori s obvezama podmirenja osnovnih egzistencijalnih troškova kao što su to potrošnja struje, vode i plina.
Osim nužnosti nastavka započete kampanje „opismenjavanja“ i razvoja svijesti potrošača na razini EU-a, a što je i dio nacionalne strategije zaštite potrošača, kao pozitivan primjer ujedinjavanja interesa potrošača i njihove tržišne pobjede Josipović je naveo smanjenje i predstojeće ukidanje skupog roaminga u mobilnoj telefoniji na razini EU-a.

- Potrošača nikako ne vidim kao Davida koji stoji pred Golijatom, nego mi se daleko više sviđa ona formulacija sustava zaštite kao regulatora tržišta, gdje će oni koji zadovoljavaju potrebe građana-potrošača biti uspješni na tržištu, a oni drugi, koji zloupotrebljavaju svoj položaj bit će za to kažnjeni, ne kaznama u administrativnom smislu, već gubitkom položaja na tržištu, kazao je Josipović.

Liderpress/

Related Articles

Donatori

Free Joomla! templates by Engine Templates