Vlada Republike Hrvatske donijela je Odluku o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2025_05_75_979.html), koja je stupila na snagu 15. svibnja 2025. godine. Ova mjera uvodi nove obveze za trgovce, a cilj joj je povećati transparentnost cijena osnovnih proizvoda i olakšati usporedbu cijena među trgovinama.
Što trgovci moraju raditi?
Prema odluci, svi trgovci u maloprodaji dužni su:
- svakodnevno do 8:00 sati ujutro objavljivati ažurirane cjenike na svojim mrežnim stranicama, u digitalnom formatu pogodnom za automatsku obradu (npr. .xml, .csv),
- istaknuti dodatnu cijenu proizvoda, odnosno cijenu koja je bila važeća na dan 2. svibnja 2025., uz redovnu cijenu.
Podaci iz tih cjenika omogućit će različitim aplikacijama i digitalnim alatima automatsko prikupljanje informacija o cijenama, s ciljem da potrošači lakše prate gdje je proizvod povoljniji.
Koje su prednosti za potrošače?
- Veća transparentnost: Omogućuje uvid u promjene cijena osnovnih proizvoda, uključujući hranu, higijenske potrepštine i kućne potrepštine.
- Lakša usporedba cijena: Potrošači će moći pomoću aplikacija (kada budu dostupne) usporediti cijene istog proizvoda kod različitih trgovaca.
- Veći pritisak na tržišnu konkurenciju: Trgovci bi mogli biti motivirani sniziti cijene kako bi ostali konkurentni.
A koji su izazovi?
- Prevelik broj podataka: Trgovine imaju tisuće proizvoda, što može stvoriti “šumu podataka” kroz koju će biti teško pretraživati bez kvalitetnog softverskog rješenja.
- Nedostatak standardizacije: Isti proizvod može biti unesen na više različitih načina, što otežava točnu usporedbu.
- Korisnički izazovi: Stariji i digitalno manje vješti potrošači mogli bi imati problema u korištenju ovakvih aplikacija – ako one ne budu dovoljno jasne i pristupačne.
- Pitanje ažurnosti i vjerodostojnosti: Iako je obveza dnevna, pitanje je koliko će ažurirani i pouzdani biti objavljeni podaci.
Iako ova mjera ide u smjeru veće zaštite potrošača, njezina stvarna korist ovisit će o kvaliteti provedbe, razvoju korisnih aplikacija i jasnoći informacija koje se potrošačima nude. Bit će važno pratiti kako će sustav funkcionirati u praksi te hoće li doista omogućiti lakšu i bržu orijentaciju u šumi cijena.