U sklopu zaštite prava potrošača na tržište treba uvesti i etičnost. Mnogo nas se na tržištu pojavljujemo u više uloga: s jedne strane smo potrošači, s druge strane smo proizvođači proizvoda i davatelji usluga. Upravo zato neki su spremni raditi kompromise, koji ne prihvaćaju etiku koja bi trebala voditi odnose na tržištu i nema ni jedne osobe koja nije konzument usluge, roba, rada i djelovanja, pa ipak, rijetko je koja politika kao politika zaštite prava potrošača tako podvojena između cilja općeg dobra i sigurnosti i profita; između razumijevanja i nerazumijevanja - kazao je 'prvi potrošač u Hrvata', predsjednik Ivo Josipović na Prvoj zajedničkoj svečanoj sjednici subjekata zaštite potrošača Republike Hrvatske, održanoj danas u Karlovcu povodom obilježavanja Svjetskog dana prava potrošača 15. ožujka.
Željko Tomašić, predsjednik Regionalne organizacije zaštite potrošača koja djeluje u pet zapadnih županija, kazao je u ime organizatora ovog skupa da je i logično da se on održao u Karlovcu, koji je još 80-ih godina bio predvodnik aktivnosti zaštite potrošača, što je tada kulminiralo izdavanjem vrlo upotrebljivog informativnog vodiča Obaviješten ne luta.
- S obzirom na takvu tradiciju ne čudi ni što su ovih dana potrošačice osnovale Slunjčicu, klub potrošačica ROZP-a, koji je prva udruga potošačica u regiji, a koliko mi je poznato, i u Europskoj uniji. Međutim, dok naši novčanici služe kao bankomati trgovačkom i političkom lobiju, naš glas ne čuje se dovoljno daleko i jasno. Misija organizacije ROZP je kako osigurati da se naša prava kao potrošača ne mogu nikada ignorirati, kazao je Tomašić, pročitavš i i pismo potpore koje je skupu uputio, uz ispriku za izostanak, europski povjerenik za zaštitu prava potrošača Neven Mimica.
Ilija Rkman, predsjednik udruge Potrošač, u podatku o 383 tisuća nezaposlenih i 300 tisuća blokiranih računa građana vidi dovoljan poticaj za sva tijela u RH da se aktiviraju u rješavanju tog pitanja, a kao pozitivan pomak vidi remont Ovršnog zakona koji bi trebao rezultirati skorim donošenjem Zakona o osobnom stečaju. Uzme li s u obzir i 26. mjesto zadovoljstva hrvatskih potrošača na ljestvici unutar EU-a, a što je uz neimaštinu posljedica i dosljednog i sveobuhvatnog kršenja prava potrošača, za Rkmana je to dodatni motiv za jačanje potrošačkog pokreta, educiranju aktivnog potrošača za udruženu borbu za uspostavu poštenih odnosa na tržištu, a time i aktivnog doprinosa razvoju hrvatskoga gospodarstva.
- Biti potrošač znači da ste najprije ljudsko biće apsolutne vrijednosti, vi niste slabija strana na tržištu. Potrošač je subjekt tržišta i regulator razvoja nacionalnoga gospodarstva. Hrvatski potrošači, udruge potrošača, nositelji zaštite potrošača i sustav zaštite potrošača, dajte nam slobodu djelovanja, jer nudimo odgovore na izazove nacionalne i globalne recesije i krize. Evo, i predsjednik EU Komisije Barroso je rekao krenulo je, i hrvatsko gospodarstvo zabilježilo je lagani rast, a udio u tome imaju i hrvatski potrošači. Te su naše napore zapazili i u Srbiji i BiH, gdje su nakon mojeg intervjuka poručili da su Hrvatska i Zagreb, a tako i Karlovac kao kolijevka zaštite potrošača, referentne točke, te da će oni sve što mi dobro postignemo, preslikati i u svoje sredine
https://googleads.g.doubleclick.net/pagead/ads?gdpr=1&gdpr_consent=CQG_4wAQG_4wAEsACBHRBMFoAP_gAEPgAA6IINJD7C7FbSFCwH5zaLsAMAhHRsAAQoQAAASBAmABQAKQIAQCgkAQFASgBAACAAAAICRBIQIECAAAAUAAQAAAAAAEAAAAAAAIIAAAgAEAAAAIAAACAIAAEAAIAAAAEAAAmAgAAIIACAAAgAAAAAAAAAAAAAAAAgCAAAAAAAAAAAAAAAAAAQOhSD2F2K2kKFkPCmwXYAYBCujYAAhQgAAAkCBMACgAUgQAgFJIAgCIFAAAAAAAAAQEiCQAAQABAAAIACgAAAAAAIAAAAAAAQQAABAAIAAAAAAAAEAQAAIAAQAAAAIAABEhCAAQQAEAAAAAAAQAAAAAAAAAAABAAA&addtl_consent=2~70.89.93.108.122.149.196.236.259.311.313.323.358.415.449.486.494.495.540.574.609.864.981.1029.1048.1051.1095.1097.1126.1205.1276.1301.1365.1415.1449.1514.1570.1577.1598.1651.1716.1735.1753.1765.1870.1878.1889.1958.1960.2072.2253.2299.2373.2415.2506.2526.2531.2568.2571.2575.2624.2677.2778~dv.&client=ca-pub-6635669212092446&output=html&h=280&adk=2714560343&adf=1506024885&pi=t.aa~a.659573219~i.5~rp.4&w=900&abgtt=6&fwrn=4&fwrnh=100&lmt=1734461430&num_ads=1&rafmt=1&armr=3&sem=mc&pwprc=3886216935&ad_type=text_image&format=900x280&url=https%3A%2F%2Fwww.rozp.hr%2Findex.php%2Fwcrd%2Fsvjetski-dan-prava-potrosaca-2014&fwr=0&pra=3&rh=200&rw=900&rpe=1&resp_fmts=3&wgl=1&fa=27&uach=WyJXaW5kb3dzIiwiMTkuMC4wIiwieDg2IiwiIiwiMTMxLjAuNjc3OC4xNDAiLG51bGwsMCxudWxsLCI2NCIsW1siR29vZ2xlIENocm9tZSIsIjEzMS4wLjY3NzguMTQwIl0sWyJDaHJvbWl1bSIsIjEzMS4wLjY3NzguMTQwIl0sWyJOb3RfQSBCcmFuZCIsIjI0LjAuMC4wIl1dLDBd&dt=1734461431681&bpp=3&bdt=2311&idt=3&shv=r20241212&mjsv=m202412090101&ptt=9&saldr=aa&abxe=1&cookie=ID%3D741999ab2f554f75%3AT%3D1733482800%3ART%3D1734461594%3AS%3DALNI_MaCdAbPAJEkp8t20vbLyns2hZM-NA&gpic=UID%3D00000f65b924e131%3AT%3D1733482800%3ART%3D1734461594%3AS%3DALNI_MYXa37p030BS0f6LOE57S1nbIUgMg&eo_id_str=ID%3Dcb9f88cdab128613%3AT%3D1733482800%3ART%3D1734461594%3AS%3DAA-AfjZ_dlyYsR8QR8GdPJvGWoSo&prev_fmts=0x0&nras=2&correlator=682126817113&frm=20&pv=1&u_tz=60&u_his=1&u_h=720&u_w=1280&u_ah=672&u_aw=1280&u_cd=24&u_sd=1&dmc=8&adx=343&ady=1137&biw=1895&bih=827&scr_x=0&scr_y=0&eid=31089338%2C31089340%2C95344790%2C95335245%2C95345966%2C95347432&oid=2&pvsid=2586342376222575&tmod=1369800329&uas=0&nvt=1&ref=https%3A%2F%2Fwww.rozp.hr%2Findex.php%2Fwcrd&fc=1408&brdim=0%2C0%2C0%2C0%2C1280%2C0%2C0%2C0%2C1920%2C827&vis=1&rsz=%7C%7Cs%7C&abl=NS&fu=128&bc=31&bz=0&td=1&tdf=2&psd=W251bGwsbnVsbCxudWxsLDNd&nt=1&ifi=2&uci=a!2&btvi=1&fsb=1&dtd=M
Osvrnuvši se i na sve prisutniju prezaduženost građana, Josipović ju je, između ostalih subjektivnih i objektivnih faktora koji su do nje doveli, povezao i sa stanjem i odnosima na bankarskom tržištu, te posebno upitnom transparentnošću ugovora kod kreditnih aranžmana, a što u velikoj mjeri vrijedi i kad su u pitanju ugovori s telekomunikacijskim operaterima, a o ilegalnom bankarstvu temeljenom na lihvarstvu da se i ne govori. Nove tehnologije poput internetske trgovine, upozorio je Josipović, koliko god s jedne strane nude nove prilike potrošačima, toliko daju i prilike kriminalcima, što otvara potrebu kvalificirane zaštite, ali i edukacije potrošača na novoj razini.
U tom smislu, predsjednik se posebno zahvalio na agilnom i učinkovitom radu brojnih nevladinih organizacija koje su u godinu dana postigla očit napredak u jačanju zaštite prava potrošača, što se odnosi i na izmjene zakona o stečaju, mogućnosti proglašenja osobnog stečaja i mnogih drugih mjera. U slučaju ROZP-a to se odnosi i na aktivnu borbu protiv monopola u toplinarstvu i aktivnom sudjelovanju ROZP-a i udruge „Potrošač“ u kreiranju izmjena i dopuna Zakona o tržištu toplinske energije. Važnost te borbe dobiva na težini s obzirom na činjenicu da se sve veći broj građana doslovce bori s obvezama podmirenja osnovnih egzistencijalnih troškova kao što su to potrošnja struje, vode i plina.
Osim nužnosti nastavka započete kampanje „opismenjavanja“ i razvoja svijesti potrošača na razini EU-a, a što je i dio nacionalne strategije zaštite potrošača, kao pozitivan primjer ujedinjavanja interesa potrošača i njihove tržišne pobjede Josipović je naveo smanjenje i predstojeće ukidanje skupog roaminga u mobilnoj telefoniji na razini EU-a.
- Potrošača nikako ne vidim kao Davida koji stoji pred Golijatom, nego mi se daleko više sviđa ona formulacija sustava zaštite kao regulatora tržišta, gdje će oni koji zadovoljavaju potrebe građana-potrošača biti uspješni na tržištu, a oni drugi, koji zloupotrebljavaju svoj položaj bit će za to kažnjeni, ne kaznama u administrativnom smislu, već gubitkom položaja na tržištu, kazao je Josipović.