Besplatni info telefon 0800 414 414 (pon, sri, pet 10-14 sati) e-mail: tajnistvorozp@rozp.hr
Osobno u uredu petkom od 10-14 sati
Suradnička platforma
Početna
Novosti
Tema mjeseca- prosinac; Prava potrošača u sustavu javnih usluga – što morate znati?

Javne usluge poput električne energije, vodoopskrbe, odvodnje, poštanskih i komunalnih usluga neophodne su za svakodnevni život. Iako ih često pružaju trgovačka društva, one spadaju u usluge od općeg javnog interesa. To znači da potrošači, kao krajnji korisnici, uživaju posebnu razinu zaštite, definiranu Zakonom o zaštiti potrošača i posebnim propisima.

🔹 Što su javne usluge i zašto su posebne?

Javne usluge su one usluge koje zadovoljavaju osnovne potrebe stanovništva i koje se zbog svoje važnosti i prirode pružaju pod posebnim uvjetima. Sukladno Zakonu o zaštiti potrošača čl. 25 (NN 19/25) one obuhvaćaju:

  • distribucija električne energije
  • distribucija prirodnog plina
  • distribucija toplinske energije
  • elektroničke komunikacijske usluge
  • javna vodoopskrba i javna odvodnja
  • opskrba plinom u javnoj usluzi
  • obavljanje dimnjačarskih poslova
  • opskrba električnom energijom u univerzalnoj usluzi
  • poštanske usluge
  • prijevoz putnika u javnom prometu
  • sakupljanje komunalnog otpada
  • usluge parkiranja na uređenim javnim površinama i u javnim garažama.

🛡️ Vaša temeljna prava kao korisnika javnih usluga

  1. Pravo na jasne i točne informacije o usluzi, cijeni, uvjetima korištenja
  2. Pravo na ispravnu, sigurnu i kontinuiranu isporuku usluge
  3. Pravo na prigovor i brzo rješavanje problema
  4. Pravo na točan obračun usluge
  5. Pravo na naknadu štete ili umanjenje računa ako usluga nije pružena kako treba

📅 Kada potrošač može podnijeti prigovor?

Potrošač ima pravo u svakom trenutku podnijeti prigovor ako:

  • smatra da usluga nije pružena sukladno ugovoru ili propisima
  • je došlo do prekida ili nepravilnosti u pružanju usluge
  • mu je neispravno obračunata cijena ili je dobio nejasan račun
  • je nezadovoljan odnosom pružatelja usluge prema korisniku
  • nije dobio pravovremene ili točne informacije o uvjetima pružanja usluge
  • su prekršena njegova zakonska ili ugovorna prava

🗣️ Kako i kome uputiti prigovor?

Sukladno čl. 10 ZZP, potrošač ima pravo besplatno podnijeti pisani prigovor u ovom pružatelju javne usluge.
Trgovac/pružatelj usluge dužan je:

  • U roku od 15 dana odgovoriti na prigovor
  • Ako to ne učini – moguće je daljnje postupanje putem regulatornih tijela, inspekcija ili sudskim putem

Prigovor se može podnijeti:

  • Poštom (preporučeno najbolje s povratnicom)
  • Elektroničkom poštom
  • Osobno u poslovnici

Ako niste zadovoljni odgovorom pružatelja javnih usluga i smatrate da su vaša prava i dalje kršena, možete prigovor dalje uputiti Povjerenstvu za reklamacije.

⚖️ Povjerenstvo za reklamacije – obvezno tijelo kod javnih usluga

Za usluge od općeg javnog interesa, trgovac je dužan osnovati povjerenstvo za reklamacije (čl. 26. st.5, iznimka st.6 ZZP). Ovo tijelo:

  • Postupa po uloženim prigovorima i reklamacijama korisnika najkasnije u roku 30 dana od zaprimanja zahtjeva
  • Donosi neovisnu ocjenu jesu li potrošačka prava povrijeđena
  • Obvezno je istaknuti informacije o povjerenstvu i načinu obraćanja
  • Pruža informacije potrošaču o mogućim daljnjim postupcima ukoliko nije zadovoljan odgovorom
  • U radu tijela mora sudjelovati predstavnik imenovan iz udruge potrošača

📍 Kome se obratiti ako nema odgovora?

Ako niste zadovoljni odgovorom pružatelja javne usluge ili ga uopće niste primili:

🔸 Obratite se nadležnom regulatoru:

  • HERA – za električnu energiju i plin
  • HAKOM – za poštanske i elektroničke komunikacije
  • Ministarstvo okoliša i zelene tranzicije - za komunalne poslove
  • DIRH – državni inspektorat za sve ostale usluge koje nisu u djelokrugu više navedenih regulatora

Kontakte navedenih tijela potražite u našem vodiču Vodič.

Za pomoć možete se obratiti na besplatni info telefon 0800 414 414 ili na mail tajnistvorozp@rozp.hr 

 

Sadržaj pripremio vanjski suradnik na projektu - "Društvo potrošača Međimurja"
Javne usluge poput električne energije, vodoopskrbe, odvodnje, poštanskih i komunalnih usluga neophodne su za svakodnevni život. Iako ih često pružaju trgovačka društva, one spadaju u usluge od općeg javnog interesa. To znači da potrošači, kao krajnji korisnici, uživaju posebnu razinu zaštite, definiranu Zakonom o zaštiti potrošača i posebnim propisima. 🔹 Što su javne usluge i […]

Nedavne objave

Tema mjeseca – svibanj; Prepoznajte i prijavite zavaravajuću poslovnu praksu
Pročitaj
Tema mjeseca – travanj; Online vs fizička kupnja: znate li koja su vaša prava?
Pročitaj
Tema mjeseca - ožujak; HRT pristojba: Što zapravo plaćate i možete li je izbjeći?
Pročitaj
Tema mjeseca – veljača: Naplata tankih plastičnih vrećica – što trebaju znati potrošači?
Pročitaj
Tema mjeseca - siječanj; sezonska sniženja
Pročitaj

DONATORI

© Copyright 2024 - 2024 ROZP
calendar-fullmagnifiercross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content