Od 15. svibnja 2025. na snagu je stupila nova obveza za trgovce kojom se uvodi isticanje tzv. usidrene cijene na proizvodima iz osnovne košarice. Riječ je o mjeri koju je uvela Vlada RH s ciljem zaštite potrošača od lažnih sniženja i netransparentnih promjena cijena.
Što je usidrena cijena?
Usidrena cijena je najniža redovna cijena proizvoda koja je vrijedila na dan 2. svibnja 2025.
Na taj način potrošači mogu lakše procijeniti je li sniženje zaista povoljno ili je prethodna cijena umjetno povećana netom prije „akcije“.
Što sve mora biti istaknuto na cjenovnom listiću proizvoda?
Od 15. svibnja nadalje, uz svaki proizvod u kategoriji osnovnih životnih potrepština trgovac mora jasno i čitko istaknuti:
Ove informacije moraju biti prikazane na istom mjestu, na istom listiću, kako bi potrošači mogli donijeti informiranu odluku bez dodatnog istraživanja.
Na koje proizvode se odnosi obveza?
Mjera se odnosi na proizvode iz tzv. osnovne košarice, što uključuje:
Trgovci imaju mogućnost sami odabrati koje će proizvode iz te skupine uključiti, ali njihova obveza je dosljedno prikazivati sve navedene cijene za odabrane artikle.
Zašto je ovo važno?
U posljednjih nekoliko godina potrošači su često prijavljivali slučajeve fiktivnih sniženja, gdje trgovci povise cijenu netom prije akcije kako bi „popust“ izgledao veći.
Isticanje usidrene cijene omogućuje svakome da usporedi stvarnu vrijednost popusta i ocijeni radi li se o zaista povoljnoj ponudi.
Ova mjera nadovezuje se na europske smjernice i hrvatsku Zakonsku obvezu iz Zakona o zaštiti potrošača (čl. 25.) i dodatno osnažuje borbu protiv nepoštenih trgovačkih praksi.
Što možeš učiniti kao potrošač?
Ako primijetiš da cjenovni listić nema sve propisane podatke, da je istaknuta cijena nečitka, zbunjujuća ili da sniženje ne odgovara stvarnim uvjetima, imaš pravo podnijeti prijavu:
Državnom inspektoratu – putem web obrasca, telefonom ili osobno u inspekcijskoj ispostavi
Svojoj lokalnoj udruzi za zaštitu potrošača – možemo ti pomoći savjetom ili posredovanjem
Usidrene cijene su alat, a ne marketinški trik. Iskoristi ga kako bi bio informiran, a ne izmanipuliran.
Zaštita počinje znanjem!