Besplatni info telefon 0800 414 414 (pon, sri, pet 10-14 sati) e-mail: tajnistvorozp@rozp.hr
Suradnička platforma
Početna
Novosti
Politika zaštite potrošača
15.12.2023.
Bez komentara

Zahvaljujući učinkovitoj politici zaštite potrošača jedinstveno tržište može pravilno i djelotvorno funkcionirati. Njezin cilj je jamčiti prava potrošača u odnosu na trgovce i pružiti bolju zaštitu osjetljivim skupinama potrošača. Pravilima za zaštitu potrošača mogu se poboljšati tržišni rezultati za cijelo gospodarstvo. Ona doprinose pravednijem tržištu, a zahvaljujući poboljšanoj kvaliteti informacija koje se pružaju potrošačima mogu dovesti do pozitivnih učinaka na okoliš i socijalno tržište. Osnaživanje potrošača te učinkovita zaštita njihove sigurnosti i gospodarskih interesa postali su ključni ciljevi politike EU-a.

Pravna osnova

Članak 4. stavak 2. točka (f), članci 12., 114. i 169. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (UFEU) i članak 38. Povelje Europske unije o temeljnim pravima.

Ciljevi

Radi promicanja interesa potrošača i osiguranja visokog stupnja zaštite potrošača Unija mora doprinositi zaštiti zdravlja, sigurnosti i ekonomskih interesa potrošača. Nadalje, Unija mora promicati pravo potrošača na informacije, obrazovanje i organiziranje u svrhu zaštite njihovih interesa. Zaštitu potrošača treba ugraditi u sva relevantna područja politike zakonodavstva EU-a.

Djelovanje

A. Općenito

Program djelovanja EU-a u području politike zaštite potrošača temelji se na Novoj strategiji za potrošače donesenoj 13. studenoga 2020. U strategiji se iznosi ažurirana vizija politike zaštite potrošača EU-a od 2020. do 2025. pod nazivom „Jačanje otpornosti potrošača radi održivog oporavka”. Cilj joj je i rješavanje neposrednih problema potrošača u vezi s pandemijom bolesti COVID-19.

Strategijom je obuhvaćeno pet ključnih prioritetnih područja:

  • zelena tranzicija: odgovaranje na nove izazove u pogledu prava potrošača i mogućnosti za osnaživanje koje otvara zelena tranzicija, pri čemu se jamči da su održivi proizvodi i životni stilovi dostupni svima, neovisno o geografskom položaju ili prihodima;
  • digitalna transformacija: stvaranje sigurnijeg digitalnog prostora za potrošače u kojemu su njihova prava zaštićena, te osiguravanje jednakih uvjeta za omogućavanje inovacija radi pružanja novijih i boljih usluga svim Europljanima;
  • učinkovito provođenje zakonodavstva i učinkovita pravna zaštita: uzimanje u obzir utjecaja bolesti COVID-19 na prava potrošača, te borba protiv zavaravajućih tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš i nepoštenih poslovnih praksi u tehnikama za utjecaj na potrošače i personalizaciju na internetu. Iako je provedba potrošačkih prava ponajprije odgovornost nacionalnih tijela, EU ima važnu koordinacijsku i popratnu ulogu, koja se temelji na Uredbi o suradnji u zaštiti potrošača;
  • rješavanje konkretnih potreba potrošača: uzimanje u obzir potreba potrošača koji u određenim situacijama mogu biti ranjivi i zahtijevati dodatne zaštitne mjere. To može biti uvjetovano društvenim okolnostima ili posebnim značajkama pojedinaca ili skupina potrošača;
  • zaštita potrošača u globalnom kontekstu: osiguravanje sigurnosti uvoza, te zaštita potrošača EU-a od nepoštenih praksi koje koriste gospodarski subjekti izvan EU-a s pomoću nadzora tržišta i uže suradnje s relevantnim tijelima u partnerskim zemljama EU-a.

Institucije EU-a sustavno nadziru politiku zaštite potrošača pregledom stanja potrošačkih uvjeta kojim se nadziru nacionalni uvjeti za potrošače u trima područjima (znanje i povjerenje, sukladnost i primjena, pritužbe i rješavanje sporova) i ispituje napredak u integraciji maloprodajnog tržišta EU-a na temelju razine prekograničnih transakcija od poslovnog subjekta prema potrošaču te razvoj e-trgovine. Politika zaštite potrošača sustavno se prati i pregledom stanja potrošačkih tržišta, i to na temelju anketiranja potrošača koji su nedavno obavili kupovinu, kako bi se pratili rezultati na više od 40 potrošačkih tržišta u pogledu ključnih pokazatelja, kao što su povjerenje u poštovanje pravila zaštite potrošača od strane prodavača, usporedivost ponuda, izbor dostupan na tržištu, u kojoj mjeri se ostvaruju očekivanja potrošača i šteta nastala zbog problema na koje potrošači nailaze.

Osim toga, 28. travnja 2021. pokrenut je program jedinstvenog tržišta kako bi se jedinstvenom tržištu pomoglo da ostvari svoj puni potencijal i osigurao oporavak Europe od pandemije bolesti COVID-19. S proračunom od 4,2 milijarde EUR za razdoblje 2021.–2027. osigurava se integrirani paket za potporu i jačanje upravljanja jedinstvenim tržištem, uključujući financijske usluge.

B. Sektorske mjere

1. Skupine za zaštitu potrošača

Uključenost skupina koje zastupaju interese potrošača EU-a prioritet je europskih institucija. Europska potrošačka savjetodavna skupina (ECCG) glavni je forum Komisije za savjetovanje s nacionalnim i europskim organizacijama za zaštitu potrošača. ECCG, osnovan Odlukom Komisije 2009/705/EZ, može savjetovati i informirati Komisiju o svim pitanjima povezanima s interesima potrošača na razini EU-a. Parlament i Vijeće donijeli su 2017. godine Uredbu (EU) 2017/826 o uspostavi programa Unije za potporu određenih aktivnosti kojima se jača sudjelovanje potrošača i drugih krajnjih korisnika financijskih usluga u oblikovanju politika Unije u području financijskih usluga za razdoblje 2017.–2020.

2. Educiranje potrošača

EU je organizirao aktivnosti za educiranje potrošača na različitim razinama, kao što je postupno uključivanje edukacije potrošača u školske programe osnovnih i srednjih škola. Jedna od takvih inicijativa je Consumer classroom („Škola za potrošače”), višejezična paneuropska internetska stranica za nastavnike. Njome se objedinjuje opsežno štivo o educiranju potrošača iz cijelog EU-a i pružaju interaktivni i kolaborativni alati za pripremu i razmjenu nastavnih sati s učenicima i drugim nastavnicima. Interaktivni internetski alat za edukaciju potrošača „Dolceta” bio je namijenjen instruktorima i učiteljima ali i potrošačima, te je, između ostalog, obuhvaćao temeljna prava potrošača, sigurnost proizvoda i financijsku pismenost.

3. Informacije za potrošače

Bolja upućenost i bolje poznavanje potrošačkih prava mogli bi rezultirati većim povjerenjem potrošača. EU je osnovao europske centre za informiranje potrošača (mreža ECC) radi pružanja informacija i savjetovanja u vezi s prekograničnom kupnjom te rješavanja žalbi potrošača. Uz to postoji i mreža FIN-NET koja ima istu ulogu za žalbe na prekogranične financijske usluge. Komisija u državama članicama provodi i kampanje za informiranje potrošača te objavljuje priručnike za potrošače. SOLVIT je usluga namijenjena rješavanju sporova koji su rezultat kršenja propisa EU-a.

Portal Vaša Europa ima važnu ulogu jer nudi pristup boljim informacijama o politici zaštite potrošača i na jednom referentnom mjestu prikuplja različite izvore informacija. Pristup informacijama poboljšao se s pomoću jedinstvenog digitalnog pristupnika (Uredba (EU) 2018/1724).

Komisija je 30. ožujka 2022. u okviru paketa za kružno gospodarstvo objavila prijedlog direktive o jačanju položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem. Glavni je cilj prijedloga da se pružanjem potrebnih informacija potrošače potakne na donošenje ekološki prihvatljivih odluka.

4. Primjena prava potrošača

Djelotvorna i ispravna primjena prava potrošača jednako je važna kao i njihovo postojanje. Za njihovu primjenu uglavnom su odgovorna nacionalna javna tijela. Uredbom (EU) 2017/2394 o suradnji između nacionalnih tijela odgovornih za izvršavanje propisâ o zaštiti potrošača ta se nacionalna tijela povezuju u mrežu u sklopu koje im se diljem EU-a osigurava okvir za razmjenu informacija i suradnju radi zaustavljanja svakog kršenja zakona o zaštiti potrošača (npr. obmanjujuće oglašavanje, paušalna putovanja ili prodaja na daljinu). U okviru te mreže također se provode koordinirane istrage i aktivnosti u svrhu primjene prava potrošača (npr. u obliku internetskih pretraživanja tijekom kojih tijela vlasti provjeravaju internetske stranice kako bi otkrile postupaju li u skladu sa zakonom).

Više na Europski parlament

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Zahvaljujući učinkovitoj politici zaštite potrošača jedinstveno tržište može pravilno i djelotvorno funkcionirati. Njezin cilj je jamčiti prava potrošača u odnosu na trgovce i pružiti bolju zaštitu osjetljivim skupinama potrošača. Pravilima za zaštitu potrošača mogu se poboljšati tržišni rezultati za cijelo gospodarstvo. Ona doprinose pravednijem tržištu, a zahvaljujući poboljšanoj kvaliteti informacija koje se pružaju potrošačima mogu dovesti do pozitivnih učinaka […]

Nedavne objave

Potpisani ugovori za „Osnaživanje potrošača“
Pročitaj
Projekt - Osnaživanje potrošača
Pročitaj
Suradnička platforma
Pročitaj
Postani član
Pročitaj
Subvencioniranje energetske obnove zgrada
Pročitaj
Nezainteresiranost, needuciranost suvlasnika zgrada
Pročitaj
Svaki drugi ispitanik baca ostatke pripremljene hrane
Pročitaj
Negativna poslovna praksa trgovaca u očima potrošača
Pročitaj
5. paket mjera za zaštitu kućanstava i gospodarstva
Pročitaj
I drugi "gaf" Kutine
Pročitaj

DONATORI

© Copyright 2024 - 2023 ROZP
calendar-fullbubblemagnifiercross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content