Zahvaljujući učinkovitoj politici zaštite potrošača jedinstveno tržište može pravilno i djelotvorno funkcionirati. Njezin cilj je jamčiti prava potrošača u odnosu na trgovce i pružiti bolju zaštitu osjetljivim skupinama potrošača. Pravilima za zaštitu potrošača mogu se poboljšati tržišni rezultati za cijelo gospodarstvo. Ona doprinose pravednijem tržištu, a zahvaljujući poboljšanoj kvaliteti informacija koje se pružaju potrošačima mogu dovesti do pozitivnih učinaka na okoliš i socijalno tržište. Osnaživanje potrošača te učinkovita zaštita njihove sigurnosti i gospodarskih interesa postali su ključni ciljevi politike EU-a.
Članak 4. stavak 2. točka (f), članci 12., 114. i 169. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (UFEU) i članak 38. Povelje Europske unije o temeljnim pravima.
Radi promicanja interesa potrošača i osiguranja visokog stupnja zaštite potrošača Unija mora doprinositi zaštiti zdravlja, sigurnosti i ekonomskih interesa potrošača. Nadalje, Unija mora promicati pravo potrošača na informacije, obrazovanje i organiziranje u svrhu zaštite njihovih interesa. Zaštitu potrošača treba ugraditi u sva relevantna područja politike zakonodavstva EU-a.
A. Općenito
Program djelovanja EU-a u području politike zaštite potrošača temelji se na Novoj strategiji za potrošače donesenoj 13. studenoga 2020. U strategiji se iznosi ažurirana vizija politike zaštite potrošača EU-a od 2020. do 2025. pod nazivom „Jačanje otpornosti potrošača radi održivog oporavka”. Cilj joj je i rješavanje neposrednih problema potrošača u vezi s pandemijom bolesti COVID-19.
Strategijom je obuhvaćeno pet ključnih prioritetnih područja:
Institucije EU-a sustavno nadziru politiku zaštite potrošača pregledom stanja potrošačkih uvjeta kojim se nadziru nacionalni uvjeti za potrošače u trima područjima (znanje i povjerenje, sukladnost i primjena, pritužbe i rješavanje sporova) i ispituje napredak u integraciji maloprodajnog tržišta EU-a na temelju razine prekograničnih transakcija od poslovnog subjekta prema potrošaču te razvoj e-trgovine. Politika zaštite potrošača sustavno se prati i pregledom stanja potrošačkih tržišta, i to na temelju anketiranja potrošača koji su nedavno obavili kupovinu, kako bi se pratili rezultati na više od 40 potrošačkih tržišta u pogledu ključnih pokazatelja, kao što su povjerenje u poštovanje pravila zaštite potrošača od strane prodavača, usporedivost ponuda, izbor dostupan na tržištu, u kojoj mjeri se ostvaruju očekivanja potrošača i šteta nastala zbog problema na koje potrošači nailaze.
Osim toga, 28. travnja 2021. pokrenut je program jedinstvenog tržišta kako bi se jedinstvenom tržištu pomoglo da ostvari svoj puni potencijal i osigurao oporavak Europe od pandemije bolesti COVID-19. S proračunom od 4,2 milijarde EUR za razdoblje 2021.–2027. osigurava se integrirani paket za potporu i jačanje upravljanja jedinstvenim tržištem, uključujući financijske usluge.
B. Sektorske mjere
1. Skupine za zaštitu potrošača
Uključenost skupina koje zastupaju interese potrošača EU-a prioritet je europskih institucija. Europska potrošačka savjetodavna skupina (ECCG) glavni je forum Komisije za savjetovanje s nacionalnim i europskim organizacijama za zaštitu potrošača. ECCG, osnovan Odlukom Komisije 2009/705/EZ, može savjetovati i informirati Komisiju o svim pitanjima povezanima s interesima potrošača na razini EU-a. Parlament i Vijeće donijeli su 2017. godine Uredbu (EU) 2017/826 o uspostavi programa Unije za potporu određenih aktivnosti kojima se jača sudjelovanje potrošača i drugih krajnjih korisnika financijskih usluga u oblikovanju politika Unije u području financijskih usluga za razdoblje 2017.–2020.
2. Educiranje potrošača
EU je organizirao aktivnosti za educiranje potrošača na različitim razinama, kao što je postupno uključivanje edukacije potrošača u školske programe osnovnih i srednjih škola. Jedna od takvih inicijativa je Consumer classroom („Škola za potrošače”), višejezična paneuropska internetska stranica za nastavnike. Njome se objedinjuje opsežno štivo o educiranju potrošača iz cijelog EU-a i pružaju interaktivni i kolaborativni alati za pripremu i razmjenu nastavnih sati s učenicima i drugim nastavnicima. Interaktivni internetski alat za edukaciju potrošača „Dolceta” bio je namijenjen instruktorima i učiteljima ali i potrošačima, te je, između ostalog, obuhvaćao temeljna prava potrošača, sigurnost proizvoda i financijsku pismenost.
3. Informacije za potrošače
Bolja upućenost i bolje poznavanje potrošačkih prava mogli bi rezultirati većim povjerenjem potrošača. EU je osnovao europske centre za informiranje potrošača (mreža ECC) radi pružanja informacija i savjetovanja u vezi s prekograničnom kupnjom te rješavanja žalbi potrošača. Uz to postoji i mreža FIN-NET koja ima istu ulogu za žalbe na prekogranične financijske usluge. Komisija u državama članicama provodi i kampanje za informiranje potrošača te objavljuje priručnike za potrošače. SOLVIT je usluga namijenjena rješavanju sporova koji su rezultat kršenja propisa EU-a.
Portal Vaša Europa ima važnu ulogu jer nudi pristup boljim informacijama o politici zaštite potrošača i na jednom referentnom mjestu prikuplja različite izvore informacija. Pristup informacijama poboljšao se s pomoću jedinstvenog digitalnog pristupnika (Uredba (EU) 2018/1724).
Komisija je 30. ožujka 2022. u okviru paketa za kružno gospodarstvo objavila prijedlog direktive o jačanju položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem. Glavni je cilj prijedloga da se pružanjem potrebnih informacija potrošače potakne na donošenje ekološki prihvatljivih odluka.
4. Primjena prava potrošača
Djelotvorna i ispravna primjena prava potrošača jednako je važna kao i njihovo postojanje. Za njihovu primjenu uglavnom su odgovorna nacionalna javna tijela. Uredbom (EU) 2017/2394 o suradnji između nacionalnih tijela odgovornih za izvršavanje propisâ o zaštiti potrošača ta se nacionalna tijela povezuju u mrežu u sklopu koje im se diljem EU-a osigurava okvir za razmjenu informacija i suradnju radi zaustavljanja svakog kršenja zakona o zaštiti potrošača (npr. obmanjujuće oglašavanje, paušalna putovanja ili prodaja na daljinu). U okviru te mreže također se provode koordinirane istrage i aktivnosti u svrhu primjene prava potrošača (npr. u obliku internetskih pretraživanja tijekom kojih tijela vlasti provjeravaju internetske stranice kako bi otkrile postupaju li u skladu sa zakonom).
Više na Europski parlament